fredag 20 september 2013

Bokbloggsjerka - standalones eller serier?

Äntligen fredag och bara en kort dag på jobbet. Passar på att svara på veckans bokbloggsjerka innan det är dags att bege sig till jobbet.

Veckans fråga:

Läser du helst standalones eller bokserier?

Jag föredrar definitivt standalones. Det är så himla jobbigt att vänta ett år för att det ska komma ut en ny bok i serien. Ibland får man ju läsa flera böcker för att få veta hur det går och det kan jag tycka är lite drygt. Men visst en riktigt bra serie är ju också trevligt. Man får följa karaktärerna hur de utvecklas under en lång tid men om jag nu måste välja så får det bli standalones. 

22 kommentarer:

  1. Ja, den där väntan brukar vara frustrerande. Och jag brukar glömma en hel del...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja precis det är ju det man gör, glömmer.

      Radera
  2. Jo, det där med att vänta. Det är inte min starka sida.

    SvaraRadera
  3. Ja väntan är jobbig. Jag har omedvetet börjat samla ihop så jag kan läsa några delar i en serie tillsammans. Men Standalones är himla bra de, då tar det ju slut. Speciellt om man inte riktigt tok gillade det man läste, det är jobbigt läsa fler böcker för att hoppas att det blir bättre...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja ibland samlar jag också på mig några delar innan jag börjar så man kan ta alla i ett svep.

      Radera
  4. Jag är inte heller duktig på att vänta, så den fördelen har ju standalones. Om man nu inte hittar en serie "sent" och det har kommit ut flera böcker redan.

    SvaraRadera
  5. Jag gillar inte heller att vänta, så jag föredrar gamla serier som redan är klara och tillgängliga. Men fristående är något annat, helt klart.

    SvaraRadera
  6. Ja det är ju skönt med standalones att när de är slut så är de verkligen slut. Fast jag tycker att det finns en liten charm i att gå och vänta på en bok, det är inte samma sak om man kan läsa alla på en gång ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju en rätt härlig känsla när man äntligen får tag på den där boken som man har gått och väntat på i evigheter.

      Radera
  7. Jag gillar att vänta. Men jag kan bli besviken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tyvärr dåligt minne så jag har en tendens att glömma rätt mycket om det går ett år emellan böckerna.

      Radera
  8. Det där med att behöva vänta tycker inte jag heller om så jag blir väldigt frustrerad på författare som tar för lång tid på sig med att släppa nästa bok

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja precis, kan de inte rappa på lite :)

      Radera
  9. Jag gillar inte heller att man måste vänta så länge på nästa del i en serie. Då har jag glömt bort vad som har hänt och ibland också till och med tappar sugen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Risken finns ju att det kommer massa andra böcker emellan som känns intressantare.

      Radera
  10. Att vänta på nästa del är både bra och dåligt, lite väntan och förväntan gör ju att det blir speciellt när boken äntligen kommer. Men det där med minnet är ju lite jobbigt :)

    SvaraRadera
  11. Visst kan det vara jobbigt att vänta och visst glömmer man. Men om man då utvecklar en hälsosam ocd-släng och läser om serien från start... Kanske inte att rekommendera, men anledningen till att jag läst den första Harry Potter minst 7 gånger :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har många gånger tänkt att jag ska läsa om den senaste delen innan jag läser en ny del i en serie men sen finns det aldrig tid till det.

      Radera
  12. Det är absolut det värsta med serier - den eviga väntan!

    SvaraRadera
  13. Jag gillar både och, men håller verkligen med om att det är så himla jobbigt att vänta på nästa bok i en serie.

    SvaraRadera
  14. Jag gillar serier, gärna långa, företrädesvis deckare, men kan tänka mig att blanda upp med standalones...

    SvaraRadera