tisdag 1 oktober 2013

I en annan del av världen

Konstigt nog är det inte många ungdomsböcker som utspelar sig i Australien men det gör Världens ände av Ali Lewis.

Danny som är tretton år bor med sin familj på en boskapsranch i norra Australien. Sissy, Dannys syster som är fjorton år är gravid och hon vägrar berätta vem som är pappa till barnet. Hon kommer ut och äter annars stänger hon in sig på sitt rum.

Det är snart dags för den årliga indrivningen. Då samlar man ihop gårdens boskap och bestämmer vilka som ska slaktas. Danny hoppas att han detta året ska få vara med och sova ute i bushen med sin pappa och de andra männen.  Nu när Sissy är gravid bestämmer föräldrarna att de behöver hjälp i hemmet under den här tiden. Till gården anländer Lizzie. Danny blir inte speciellt imponerad av Lizzie då hon inte ens kan rosta bröd. Hon kan inte heller köra bil fastän hon är äldre än Danny. Att Lizze har rest världen runt är inget som imponerar på Danny som knappt har lämnat gården.

Danny har två syskon till storebror Jonny och lillasyster Emily. Jonny har dock råkat ut för någon hemsk olycka och dött. Detta är dock inget man pratar om i familjen. Danny saknar sin storebror mycket och han stannar ofta och tar på fotografiet av Jonny. 

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om den här boken. Visst är det intressant att läsa om Australien och jag undrar vad det är för olycka som Jonny har råkat ut för vilket gör att jag läser vidare. Jag tror dock att man får vara en rätt van läsare för att ta sig igenom Världens ände. Så himla spännande är det inte att läsa om den här miljön som jag har sett otaliga filmer om. Jag tycker dock att det är kul att det kommer böcker som utspelar sig på platser utöver de vanliga. Visst händer det spännande saker men jag blir i alla fall inte riktigt fast.

1 kommentar:

  1. Jag tyckte väldigt mycket om Världens ände! Jag tyckte iofs att beskrivningen av indrivningen var lite långrandig ibland, men de mest spännande sakerna händer ju trots allt inom Danny och i familjen.

    SvaraRadera