torsdag 12 juni 2014

Topplista - lågstadiet

I morgon är det skolavslutning på skolan där jag jobbar. Då jag tröttnade på att sätta ut alla återlämnade böcker roade jag mig istället med att göra topplistor på de mest utlånade böckerna.

För lågstadiet såg det ut så här.

1. Rolf flyttar
2. Cykelmysteriet
3. Ett monster går på bio
4. Hotellmysteriet
5. Rolf letar guld
6. Ett monster sover över
7. Rolf på fotboll
8. Kattas ungar
9. Skrik och bajs
10. För alltid Sigge

Det är inga större överraskningar i den här listan för mig som är skolbibliotekarie. Böckerna om Rolf är väldigt populära bland de som lär sig läsa. Böckerna om familjen Monsterson har också blivit populära.  Något som kanske är lite överraskande är att boken om klass 1B Skrik och bajs har hamnat på topplistan. Den är ju ändå från 2009 men i och för sig så är det ju inget de bryr sig om direkt när de ska lära sig att läsa.

Hotellmysteriet är ju en av de första böckerna om LasseMajas detektivbyrå och att just den har hamnat på topplistan tror jag har att göra med att den ny kommit ut i färg. Barnen föredrar helt klart illustrationer med färg.

Så ovan har du lite tipps på populära böcker om du har barn som håller på att lära sig att läsa. De finns säkert på ditt bibliotek. Under helgen kommer det två topplistor till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar