söndag 15 juni 2014

Topplista - mellanstadiet

Jag fortsätter nu med topplistorna för de mest utlånade böckerna under vårterminen på skolan där jag jobbar.

För mellanstadiet såg det ut så här:

1. Den bistra sanningen av Jeff Kinney
2. Mannys manöver av Jeff Kinney
3. Ingen ser dig! av Ann-Christine Magnusson och Anna Knutsson
4. Big bang av Torsten Bengtsson
5. Usla utsikter av Jeff Kinney
6. Silverpojken av Kristina Ohlsson
7. Flickan på tavlan av Rebecka Åhlund
8. Ett hopplöst fall av Jeff Kinney
9. Glasbarnen av Kristina Ohlsson
10. Finnes Agnes, önskas: hund av Thomas Halling

Jag blir inte förvånad över att Jeff Kinney får med fyra av sina böcker på topplistan. Hans dagböcker om Greg är omåttligt populära. Det kommer nästan någon varje dag och frågar efter dem.

Det som förvånar mig mest är att Flickan på tavlan är med på topplistan. Inte för att den inte är bra men jag upplever inte som att den har varit så efterfrågad.

Glasbarnen och Silverpojken är också väldigt populära vilket inte är så konstigt då de är spännande böcker samt att de utspelar sig i Åhus där skolan jag jobbar på ligger. Eleverna tycker det är extra kul att läsa om sina hemtrakter.

Att Big bang ligger så högt upp är nog för att den prackar jag på alla som är läsovilliga. Den är lagom svår och är både rolig och spännande så den känns som ett rätt säkert kort.

Så inga större överraskningar. Hade varit kul att jämföra med något annat skolbibliotek för att se om det ser likadant ut där.

2 kommentarer:

  1. Min yngre son är väl just i denna ålder, och han älskar Gregs dagböcker. Annars är han ingen storläsare, så jag kanske borde se om jag hittar "Big bang"?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv har jag inte läst Gregs dagböcker för de är ju ständigt utlånade men egentligen borde jag läsa någon av dem för att se om man kanske har något liknande som man kan rekommendera.

      Tycker absolut ni ska testa Big bang.

      Radera