fredag 26 september 2014

Bokbloggsjerka om bokserier

Då var det fredag igen och dags för ännu en bokbloggsjerka inne hos Annika.

Veckans fråga:

Vilken är den längsta bokserien du har läst och upplever du att skrivandet förändrades (antingen till det bättre eller sämre) längs vägen? (Du som inte läser bokserier kan i stället svara på om du har märkt att någon av de författare du har följt längst har ändrat sitt skrivsätt och om du tycker att förändringen är positiv eller negativ).

Jag gillar ju att läsa bokserier. Den längsta tror jag är Anna Janssons serie om Maria Wern. Jag har läst alla femton böckerna. Jag har dock svårt att uttala mig om skrivandet har förändrats då jag inte kommer ihåg de första böckerna som jag läste då det är flera år sedan. 

En annan serie som jag läst är ju den om barnmorskan Cecilia Lund. I den serien finns det 7 böcker. Jag tänker dock inte på så mycket hur författarna skriver. Något som är gemensamt för böckerna i denna serie är att Lund hamnar i knipa eller något slags mysterium som hon försöker lösa. Efter sju böcker känner jag att det kanske räcker med detektivhistorier nu. Jag tror böckerna skulle klara sig alldeles utmärkt utan dessa historier.

16 kommentarer:

  1. Serien om Maria Wern håller jag på att ta mig igenom nu, har kommit till sjätte delen :)

    SvaraRadera
  2. Cecilia Lund böckerna är ju såååå bra!! Tänkte inte på att jag hade läst den serien också! Sen har vi ju Läckberg. Haha vad många fler jag kom på nu då =)
    Kram Cissi

    SvaraRadera
  3. Deckare fastnar också ofta i långa serier, på gott och ont.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De gör ju det men jag gillar att följa detektivens liv också och inte bara brotten.

      Radera
  4. Ja serien om barnmorskan har jag läst med och visst är det märkligt att så mycket händer henne men jag gillar dem fortfarande.

    SvaraRadera
  5. Jag brukar tröttna efter 3-4 delar så jag följer inte serier

    SvaraRadera
  6. Jag håller med om Cecilia att det räcker, historierna blir ju dessutom mer och mer otroliga för varje bok.

    SvaraRadera
  7. Jag har inte läst någon av dessa faktiskt. Ibland brukar vissa serier tappa gnistan efter ett antal böcker.

    SvaraRadera
  8. Maria Wern fick vara med hos mig också idag :)

    SvaraRadera
  9. Av Anna Janssons böcker har jag bara läst ett par. så än har jag inte tröttnat :)

    SvaraRadera
  10. Jag har inte läst någon av dem och tror inte det är något för mig :)

    SvaraRadera
  11. Jag har läst två om Cecilia Lund och tyckte bara de två var för lika:-)

    SvaraRadera
  12. Slukade de första Maria Wern, men efter Främmande fågel tog det i princip slut, dels kändes den ganska långsökt och så tröttnade jag på hennes privatlivs alla turer också...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar att läsa om privatlivet men visst jag blir inte lika entusiastisk när det kommer en ny bok som jag blev tidigare. Ibland kan man ju undra om det aldrig ska ta slut någon gång. Fast jag vill ju å andra sidan inte att Jansson tar livet av Wern.

      Radera
  13. Just Maria Wärn serien har en annan förändring som jag tyckte kändes lite konstlad och det var när inte bara Maria utan även en drös av hennes kollegor bytte arbetsplats till Visby istället...

    SvaraRadera
  14. Har inte läst någon av dessa författare, får kanske se till att ändra på det.

    SvaraRadera