fredag 19 september 2014

Bokblogsjerka - om att haja till

 Fredag och dags för bokbloggsjerka hos Annika.


Veckans fråga:

Finns det något särskilt du brukar haja till över när du läser en bok?

Något som jag brukar reagera över är när det dyker upp karaktärer från författarens andra böcker fastän böckerna inte hör ihop. De skymtar kanske bara förbi eller så har de kanske en biroll. Man blir lite förvånad då böckerna inte alls hänger ihop och så dyker det plötsligt upp en karaktär som man känner igen. Sånt gillar jag.  En författare som gör så ibland är Per Nilsson. Någon annan kommer jag inte på just nu men det finns ju många andra som också gör så.

Jag tycker det är ett kul grepp. Det gäller ju dock att man läst många av författarens böcker om man ska upptäcka det. Så det kan ju hända att man missar det i många fall.

Har ni något exempel på någon författare som brukar skriva på det sättet?

21 kommentarer:

  1. Ja det stämmer det gjorde jag i Jonas Moströms nya, läs den om du gillar deckare.
    Mia

    SvaraRadera
  2. karaktärer som dyker upp i böcker som inte har kopplingar till varandra tror jag aldrig att jag stött på :)

    SvaraRadera
  3. Svar
    1. Det stör inte mig heller. Men jag tog inte Annikas fråga som att det skulle vara något negativt. Man kan ju haja till på ett positivt sätt, eller?

      Radera
  4. Sånt kan både vars kul och irriterande. Michael Connelly gör det stup i ett i sina deckare :)

    SvaraRadera
  5. Stephen King gör det där hela tiden, nu när jag tänker på det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har jag ju inte läst något av King men nu när du nämner det så har jag nog hört att han brukar göra så.

      Radera
  6. Just det, det brukar jag också reagera positivt på! Det kan göras rätt skickligt.

    SvaraRadera
  7. Det är lite kul när det händer! :)

    SvaraRadera
  8. Det var lite roligt, sånt där tänkte jag inte ens på när jag svarade.

    SvaraRadera
  9. Jag har för mig att P C Jersild kom ut med den typen av bok nyligen, där hans gamla bokkaraktärer kom tillbaka och träffades?

    SvaraRadera
  10. Ja just det. Sådant kan hända ibland. Det reagerar man positivt på.

    SvaraRadera
  11. Att karaktärer dyker upp som biroller i andra böcker av samma författare tycker jag med är kul. I Sarah Dessens senaste bok hände just det och Paul Austers böcker händer det rätt ofta med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker om när författare är lite kluriga och ger oss mer än bara det som är helt klart.

      Radera
  12. Verkligen ett kul grepp! Försöker komma på någon bok där jag stött på en karaktär från någon annan bok av samma författare, men kommer bara på tv-serier. Kanske är det vanligare i tv-serier än i böcker?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan det säkert vara eller så känner man inte igen personerna som dyker upp. Man måste ju antagligen läst en hel del av författarens verk för att känna igen karaktärer.

      Radera
  13. Det får mig också att haja till. Är riktigt kul, tycker jag.

    SvaraRadera
  14. Jag har en svag känsla av att jag läst någon sån bok nån gång, men jag har för dåligt minne för att det ska funk så bra på mig som läsare, jag blir nog bara förvirrad. Jag vet att min favoritförfattare Ed McBain lät sin serie om advokaten Matthew Hope kopplas ihop med hans poliser i serien om 87:de. Och Michael Connelly har kopplat ihop Harry Bosch med Mickey Heller tror jag...

    SvaraRadera
  15. Gillar också sånt även om jag på rak arm inte kan komma på något exempel där det händer :)

    SvaraRadera