torsdag 11 september 2014

Wahldén gör det igen

http://www.adlibris.com/se/bok/villig-9789129691757
Jag tycker Christina Wahldén skriver väldigt bra ungdomsböcker. Hon tar upp viktiga ämnen i sina böcker.  Jag har läst de flesta och igår läste jag ut hennes senaste bok, Villig.

Wahldén säger att Villig är Kort kjol 2.0. Kort kjol är en av Wahldéns mest lästa böcker och den handlar också om en våldtäkt. I Kort kjol hade de inte mobiler och internet så Wahldén kände att det behövdes en uppdatering.

Nora går i sjuan och hon är tillsammans Edvin som går i nian. En dag våldtar Edvin Nora på skoltoaletten. Edvin förstår inte vad det är han gjort, de har ju haft sex förrut. Efter våldtäkten återvänder inte Nora till skolan. Hon lurar i föräldrarna att hon är sjuk men efter ett tag förstår de att det är något som är fel. 

Jag tycker verkligen om Wahldéns böcker. Hon skriver om aktuella frågor och det finns alltid mycket att diskutera i böckerna. Böckerna är inte heller så tjocka så de flesta klarar att ta sig igenom dem fastän om man inte är en van läsare.

Jag blir riktigt förbannad när jag läser boken. Speciellt förbannad blir jag på kuratorn som råder Nora att inte anmäla våldtäkten för det skulle bli "så jobbigt". De vuxna i den här boken stoppar verkligen huvudena i sanden och låtsas som ingenting har hänt. Den enda som tar tag i saker och ting är Noras äldre syster.

Villig kommer säkert att läsas av många ungdomar. Jag hoppas vuxna också gör det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar