onsdag 29 oktober 2014

Tips på högläsningsbok

Tonje och det hemliga brevet av Maria Parr är en bok som jag länge tänkt läsa men så har det inte blivit av, inte förrän nu. Efter att ha läst detta inlägg av Carolina kände jag att nu får det faktiskt vara dags.

Boken handlar om en flicka som heter Tonje. Tonje är det enda barnet i Glimmerdalen och det är en stor sorg för henne. Så i stället för en jämnårig kompis har hon Gunnvald som även är hennes gudfar. Men så visar det sig att Gunnvald har haft en hemlighet och Tonje blir riktigt besviken på honom. 

Jag gillar boken om Tonje. Den är härlig och den passar bra som högläsningsbok, kanske framför allt under vintertid. Sen vill jag kanske inte gå så långt som Carolina och säga att den är den bästa barnbok som jag läst men visst håller jag med henne om att den är bra. Beskrivningarna är målande och jag kan riktigt se Tonje susa ner för fjället med sin kälke som hon och Gunnvald tillverkat. Det finns tex ett roligt parti i boken där man stoppar trafiken bara för att Tonje är i farten med sin kälke. Turisterna som ska till hälsocampingen fattar ingenting.

Jag har lite svårt att sätt mig in i om detta är en bok som skulle gå hem hos en tioåring och eftersom jag är föräldraledig har jag ingen att sätta den i händerna på. Ibland upplever jag att vi vuxna gillar vissa barnböcker medan de inte alls går hem hos barnen. Det jag vet är att den mer eller mindre aldrig var utlånad på biblioteket där jag jobbar. Men med vissa böcker är det ju så att har inte bibliotekarien läst boken och kan pusha för den så blir de inte utlånade. I det här fallet så känns det ju väldigt synd att den ska stå oläst i bokhyllan.

Det verkar vara svårt att köpa boken(den har ju några år på nacken) i alla fall hos nätbokhandlarna men den finns säkert på biblioteket om någon skulle bli sugen på att läsa den. 

1 kommentar:

  1. Jag tror att detta är en allåldersbok där olika åldrar gillar olika saker i boken. Barnen gillar Tonje och det hon gör - medan jag själv mest blir rörd av Gunvald och Heidis relation. Men den är svår att bokprata om faktiskt, och står tyvärr rätt outlånad hos oss också. Jag har också haft den i bokcirklar för femteklassare, och då gillade de den, och kunde dessutom börja fundera lite över far-dotter-grejen i den.

    SvaraRadera