torsdag 13 november 2014

Drömmen - tredje boken om Millan

http://www.adlibris.com/se/bok/drommen-9789132163814
När jag var liten älskade jag att läsa hästböcker fastän jag inte var speciellt förtjust i hästar. På senare år har det inte blivit så många hästböcker men serien om Millan läser jag. Nu har den tredje delen i serien kommit, Drömmen. Ska man hänga med i böckerna så tycker jag dock att man ska läsa dem i ordning. Den första boken heter Millan och tvåan Sveket.

Millan har sin älskade häst Glimra och hon kan knappt tro det är sant. Ska man verkligen få vara så här lycklig. Fast oron finns ständigt där. Just nu har pappan en vit period men Millan letar hela tiden efter tecken på att han druckit och Millan har svårt att slappna av. 

Jag gillar böckerna om Millan. Böckerna vänder sig till de lite äldre läsarna(12-13 år) men boken är bara på 143 sidor och den är inte speciellt svårläst. Boken handlar egentligen inte jättemycket om hästar utan det är Millans situation som det handlar om. Hur hon är tvungen att ta hand om hela familjen, speciellt sin lillebror då föräldrarna inte bryr sig speciellt mycket. I början av boken  har Millans situation blivit bättre. Pappan har fått jobb och är nykter i längre perioder och mamman är lite piggare men jag sitter som på nålar under läsningen för man bara vet att det kommer komma ett bakslag för Millan och utan att säga för mycket så kommer det, såklart.

Pia Hagmar har skrivit massor av hästböcker tex långserien om Klara. När man kommer upp i högstadieåldern är det många som slutar läsa hästböcker och då tycker jag den här serien är bra. Den handlar en del om livet i stallet men om så mycket annat också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar