tisdag 5 maj 2015

Top Ten Tuesday - böcker som antagligen aldrig blir lästa


Det var en evighet sedan jag skrev ett inlägg här på bloggen men i kväll sover barnen så tänkte passa på att göra en Top Ten Tuesday. Veckans  tema är: Ten Books I Will Probably Never Read.

Tyvärr är det så att det finns nog en och annan bok i min hylla som jag aldrig kommer att läsa.

1. Blonde av Joyce Carol Oates är jag tveksam om jag någonsin kommer att läsa. Inte för att den inte intresserar mig men det är sällan som jag numera sätter tänderna i en riktig tegelsten som ju Blonde är.

2. Idioten av Fjodor Dostojevski är jag inte så sugen på. Den står i min hylla sedan mina studier i litteraturvetenskap.

3. En dag av David Nicholls tror jag inte kommer bli läst då jag gjorde misstaget att se filmen före jag läste boken. Annars är det nog egentligen en bok som jag skulle kunna tycka mycket om.

4. Konungens återkomst av J. R. R Tolkien kommer jag definitivt inte läsa. Jag läste halva Sagan om de två tornen men sen orkade jag inte med mer krig så att jag skulle ge mig på trean skulle jag inte tro.

5. Mogen för skrubben av Solja Krapu köpte jag efter att ha lyssnat på henne. Nu några år senare(läs tio) kan jag ju inte tro att jag kommer läsa den då jag inte redan gjort det.

6. När jag köpte ett spinnspö åt farfar av Gao Xingjian är en nobelpristagare som aldrig kommer bli läst, fastän boken står i hyllan.

7. Alkemisten av Paulo Coelho slank ner i varukorgen för många år sedan på någon bokrea men tror aldrig att den kommer bli läst. Är inte det mista sugen på den.

8. Marley och jag av John Grogan är även den en bok som blivit filmad och där jag gjorde misstaget att se filmen först. Att man aldrig lär sig.

9.Vem var Gabiella Orlova? av Theodor Kallifatides har jag ingen aning om varför jag har i hyllan. sannolikheten att jag kommer att läsa den är nog lika med noll.

10. En sista snor jag från Monika nämligen vad som helst av Björn Ranelid. Som tur är äger jag ingen bok av honom och det kommer jag aldrig göra heller.

2 kommentarer:

  1. En dag tänker jag nog läsa någon gång, den står i alla fall redan i hyllan. Björn Ranelid är bara helt enkelt otänkbar att läsa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En dag står ju även i min hylla men efter att jag sett filmen ser jag tyvärr ingen större mening med att läsa boken. Jag känner samma som du för Ranelid. Det finns för lite tid för att läsa författare som inte intresserar mig det minsta.

      Radera