söndag 26 januari 2014

Silverpojken av Kristina Ohlsson

Äntligen har Kristina Ohlssons andra barnbok kommit. Hennes först barnbok, Glasbarnen blev stor succé och den blev den mest utlånade boken 2013 bland Hcg-böckerna på biblioteket där jag jobbar. Glasbarnen vann även priset Barnens romanpris 2013.

I Silverpojken är det Aladdin och hans familj som är i fokus. Familjen har fortfarande kvar restaurangen i vattentornet men det går inte så bra. Familjen har fått sälja sitt hus och sin båt. Nu bor familjen i vattentornet. Aladdin hör föräldrarna prata om Turkiet och att de kanske skulle flytta tillbaks dit. Aladdin vill absolut inte flytta till Turkiet. När det börjar försvinna mat från restaurangens kök blir det ännu mer kris för det har de verkligen inte råd med. Aladdin och hans kompisar bestämmer sig för att ta reda på vem som är tjuven.

Jag tycker inte att Silverpojken är lika spännande som Ohlssons första barnbok, Glasbarnen. Med det sagt så menar jag inte att boken inte är bra. Visst finns det en del spänningsmoment även i Silverpojken men här är det fokus på annat också. På min skola kommer boken definitivt bli utlånad då den ju utspelar sig i Åhus där eleverna bor. De tycker det är väldigt kul att läsa böcker som utspelar sig här och nu har vi ju blivit bortskämda med två författare som förlagt handlingen till Åhus. Suzanne Mortensens böcker om Dickens-detektivbyrå utspelar ju sig även de i Åhus.

Jag tycker det är bra att Ohlsson tar upp det här med att i vissa perioder i livet kan det vara så att man inte har så gott om pengar fastän folk kanske tror det. Om man då hjälps åt så kanske man kan finna någon lösning. 

Jag hoppas Ohlsson fortsätter skriva barnböcker för det gör hon alldeles utmärkt.

2 kommentarer:

  1. Vill verkligen läsa den här! Gillade glasbarnen även om jag inte är målgruppen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med målgruppen tycker jag man kan strunta i. Läs det du är sugen på :)

      Radera